Hvordan forebygge overytelse på jobb før det går for langt?
Hva skjer når vi gir mer enn vi har kapasitet til på jobb? Og hva kan vi gjøre for å forebygge at slik overytelse skjer?
I en prestasjonsdrevet hverdag kan det være lett å ignorere kroppens signaler. Mange av oss kjenner på følelsen av å ville gjøre sitt beste hele tiden. Men hvor går egentlig grensen mellom sunn innsats og skadelig overytelse på jobb?
Kortvarig vs. langvarig overytelse
Lege og psykiater Bjarte Stubhaug forklarer overytelse som en tilstand der vi over tid bruker mer krefter enn vi har tilgjengelig.
– Folk har vanligvis ganske stor kapasitet til kortvarig overytelse, men det er også en grense. I arbeidslivet er hovedproblemet ofte for langvarig ytelse uten nødvendig pause og restitusjon, som alltid ender i utmattelse og stressplager, forklarer dr. Stubhaug.
– Det som før var initiativ og kapasitet, blir mindre og mindre, legger han til.
Les også: Sunt og usunt stress – Hva er forskjellen?
Symptomer på overytelse
En utfordring mange står overfor, er at overytelse ikke nødvendigvis føles farlig i starten. Dette gjelder spesielt når du er motivert og jobber med noe som føles meningsfullt.
Men dr. Stubhaug understreker at dersom man ikke setter grenser og prioriterer restitusjon, er det ikke er et spørsmål om hvis, men når, overytelsen gir tydelige signaler.
Symptomer på overytelse viser seg ofte som konsentrasjonsvansker, søvnproblemer, indre uro, irritabilitet og kroppslige plager som svimmelhet eller kvalme. Mange kjenner også på dårlig samvittighet og følelsen av ikke å være god nok. Uten restitusjon kan dette utvikle seg til en negativ spiral som går ut over både helse og livskvalitet.
– Symptomene kan oppleves så skremmende at enkelte frykter alvorlig sykdom og demens, fordi hjernen og kroppen ikke fungerer som de pleier, sier dr. Stubhaug.
Små pauser – stor forskjell
Den gode nyheten er at forebygging av overytelse handler ikke nødvendigvis om store endringer.
Dr. Stubhaug er tydelig på at mikropauser, for eksempel å ta 5 minutter pause fra arbeidet og fokusere på pusten, en gang i timen, kan utgjøre en enorm forskjell for både konsentrasjon, energi og psykisk helse.
– Du får gjort mer når du yter mindre – fordi du blir mer fokusert etter en pause, mener dr. Stubhaug
Les også: Mye stress på jobb? Slik håndterer du det
Lær mer om forebygging av overytelse
I tillegg til temaene i denne artikkelen kan du i episode 32 av Mestre Arbeid-podkasten høre Hanne Suorza og dr. Bjarte Stubhaug snakke om hva gjør du kan gjøre når det ikke er oppgavene som stresser deg, men følelsen av ikke å være god nok. Og hva du kan gjøre når du vet du burde hvile, men kroppen nekter å roe seg.
Her finner du også guidede øvelser som kan hjelpe deg å sette grenser, hente deg inn og stå stødig i en travel hverdag.
Hør hele episoden «32. Hvordan forebygge overytelse» i Mestre-appen, for deg med Mestre Arbeid-abonnement.
LAST NED APP UTFORSK NÅ