Stress på jobb: Når jobben blir for viktig
Hva skjer når jobben blir viktigere enn alt annet?
I en tid hvor mange identifiserer seg sterkt med jobben, blir det stadig viktigere å reflektere over forholdet mellom arbeid og resten av livet.
I podkast-episode 33 av Mestre Arbeid, «Når jobben blir for viktig» diskuterer Hanne Suorza og psykiater Bjarte Stubhaug hvordan vi kan finne balansen mellom arbeidsglede og overbelastning.
– Engasjement er bra, men det må reguleres
Ifølge dr. Stubhaug er det mange gode grunner til at jobben betyr mye for oss. Arbeid gir mestring, utvikling og tilhørighet.
Men når vi mister evnen til å regulere engasjement og aktivering, kan det skape helseplager. Jobben kan bli altoppslukende, noe som kan gå på bekostning av familie, fritid og avkobling.
– Hovedproblemet er ofte manglende regulering av engasjement og aktivering. Du er «på» hele tiden, og da er veien kort til overytelse og stressplager, sier Stubhaug.
Les også: Hvordan forebygge overytelse på jobb?
Tydelige skiller mellom jobb og privatliv
Suorza påpeker hvor viktig det er å kunne ha jobben litt på avstand, og Stubhaug sammenligner det med profesjonell idrett:
– Du må være fullt ut “på” når du er på jobb, og helt “av” når du ikke jobber. Den som klarer å restituere like effektivt som han eller hun presterer, står sterkest i lengden, sier Stubhaug.
I en verden hvor mobilen og mail-innboksen aldri er langt unna, og du er påkoblet og tilgjengelig nesten døgnet rundt, kan dette bli lettere sagt enn gjort. Men bevissthet rundt egne verdier kan være nøkkelen.
Les også: Hvordan skille jobb og fritid?
Hva er viktigst for deg?
– Mange lar jobben bli for viktig, og familien og sosialt blir mindre viktig. Da kan du miste både møteplasser og samhold og ende opp uten den støtten fellesskap kan gi, sier dr. Stubhaug.
På denne måten kan vi rett og slett risikere å miste det som gir livet helhet og mening. Dr. Stubhaug understreker at det å kjenne sine verdier, og la dem være med å styre hva du prioriterer, kan hjelpe deg å finne nødvendig en bedre balanse i hverdagen.
– Hvis du ikke har noen verdier som styrer, så ender du ofte opp med overytelse og blir fanget i noe som egentlig ikke er viktigst for deg, sier Stubhaug.
Hvordan du “har det”, eller hvordan du “tar det”?
Podkasten berører også et interessant fenomen: At vi noen ganger legger skylden på jobben for alt som er vanskelig. Men kanskje handler det ikke bare om jobben. Kanskje handler det også om hvordan vi håndterer krav og forventninger, hvordan vi kan flytte oppmerksomheten til andre ting enn jobben og være fullt ut til stede der vi er?
– To personer med samme jobb kan ha helt ulike mestringsmåter for jobbstress. Den ene jobber overtid, føler seg alltid på etterskudd og er konstant stresset. Den andre jobber konsentrert og effektivt, lar seg ikke forstyrre av telefon og e-post, tar pause hver time, spiser lunsj i ro og fred, og går hjem når dagen er slutt, opplagt til fritidsliv. Utfordringen er altså å lære seg mestre jobbstress gjennom å “ta det” på en bedre måte, mener dr. Stubhaug.
Vil du høre mer?
Hele samtalen mellom Hanne Suorza og Bjarte Stubhaug finner du i Mestre-appen og er tilgjengelig for deg med Mestre Arbeid-abonnement.
Her får du høre mer om blant annet:
- Pleaser-rollen: Hvordan mange har lært seg strategier for å få ytre anerkjennelse, men samtidig neglisjerer egne behov og grenser
- Skjermbruk: Hvordan skjermtid og sosiale medier ofte stjeler tid og energi, og hvordan dette kan påvirke restitusjonen etter arbeidstid.
- Verdier: Hvordan du i praksis kan la verdiene dine styre mer av valgene du tar i hverdagen.